loading...
چهارباغ
hsi بازدید : 43 یکشنبه 06 تیر 1400 نظرات (0)

 توجه اساسی به صنعت گردشگری به بهبود وضعیت اقتصاد، اشتغال و رونق بازار و رقابتی شدن آن منجر می شود، این مهم در استان اصفهان با وجود مزایای منحصر به فرد، با چالش ها و کاستی های بسیاری مواجه است که رفع آن نیازمند تهیه نقشه راه علمی و هم افزایی نهادهای مربوط است.

به گزارش ایرنا، گردشگری به عنوان بزرگ ترین صنعت درآمدزا در جهان، از سوی کارشناسان صنعت پاک نام گرفته است، مقوله ای که هر چه بیشتر می گذرد ابعاد و فرصت های تازه تری در آن رخ می نماید که ارتباط مستقیمی با رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار دارد.
گردشگری، امروزه بیش از هر صنعت دیگری در دنیا مورد تاکید دولت هاست و بنا به آمار سازمان جهانی گردشگری، بودجه ای که مردم دنیا برای مسافرت و تفریح اختصاص داده اند سه برابر بودجه ای است که دولتها صرف امور دفاعی و امنیتی می کنند، این رقم 11 درصد درآمد ناخالص (GDP) کل جهان است.
براساس آمارهای موجود، ایران دهمین کشور برتر دنیا از نظر بهره مندی از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی است اما، نقشه راه اصولی متناسب با این ظرفیت ها در توسعه بسترهای گردشگری، اشتغالزایی و تولید ثروت وجود ندارد.
با آن که دولت ها در ایران، همواره به نقش و اثربخشی این صنعت در اقتصاد کشور اذعان داشته اند اما، برغم تلاش ها هنوز توسعه گردشگری و رشد ارزش افزوده این بخش با نقشه راه هدفمند و تعاریف جامع به بار ننشسته است.
بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015، ایران به لحاظ جایگاه قدرت رقابت در جذب گردشگر در بین 141 کشور رتبه 97 را دارد .
ایران با وجود برخورداری از جاذبه های متعدد تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی، بهشتی زمینی برای گشت و گذار و سفر است اما برخی هموطنان به دلیل عدم آگاهی کشورهای دیگر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند که این مساله از نظر کارشناسان در زمره کاستی های فرهنگی به شمار می رود و توسعه هدفمند بوم گردی می تواند بخشی از این کاستی را رفع کند.
به باور بسیاری از صاحب نظران با اینکه صنعت گردشگری یکی از پول ساز ترین صنایع در کشورهای دیگر به شمار می رود، ایران همچنان چشم به اقتصاد نفتی دوخته است تا بتوان رونقی را رقم زند؛ از این رو کارشناسان پرداختن عملی به مولفه های اقتصاد مقاومتی در باروری ارزش های گردشگری را راه حل این مساله عنوان کرده اند.
در سال 2015 ترکیه در زمینه میزان مشارکت مستقیم بخش سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی به رقم 32 میلیارد دلار دست یافت که طبق پیش بینی های صورت گرفته گمان می رود در سال 2026 به رقم 48 میلیارد دلار برسد در صورتی که این شاخص در ایران درسال 2015 به رقم 7 میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود در سال 2026 به عدد 14 میلیارد دلار برسد.
این اختلاف فاحش با کشوری همسایه که شاید از نظر تاریخی قدمتی به بلندای تاریخ ایران نداشته و همچنین بسیاری از طبیعت بکر ایران را به خود ندیده است، از نظر متخصصان امر به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و نشان از ناکارآمدی برنامه ها در بخش گردشگری است.
ظرفیت گردشگری ایران به قدری بالاست که می توان ابعاد و گونه های مختلف را به صورت تجمیع شده در یک منطقه تجربه کرد، اما همین ظرفیت تاکنون مغفول باقی مانده است.
بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا از محل درآمدهای صنعت گردشگری تامین می شود که سهم ایران از این گردش مالی بزرگ ناچیز است.
بر اساس گزارش جدیدی که «سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه» منتشر کرده است، 4.2 درصد تولید ناخالص داخلی، 6.9 درصد فرصت های شغلی و 21.7 درصد از صادرات خدمات در کشورهای عضو این سازمان وابسته به گردشگری است.
تاثیرگذاری صنعت گردشگری در تمامی این حوزه ها نسبت به سال 2014 افزایش یافته و یا بدون تغییر باقی مانده است. براساس این گزارش تا سال 2030 ورود گردشگران خارجی به کشورهایی با اقتصاد نوظهور در مقایسه با کشورهای توسعه یافته 2 برابر خواهد شد.
بدین ترتیب سهم اقتصادهای نوظهور از صنعت گردشگری جهان از45 درصد کنونی به 57 درصد افزایش خواهد یافت.
تاثیر گردشگری در اقتصاد ایران 2.5 تا 7.5 درصد اعلام می شود اما هنوز هم میزان تاثیر این بخش در اقتصاد ملی ایران مشخص نشده است.
اگر می خواهیم سهم گردشگری در اقتصاد ایران بیشتر شود باید به تکمیل زیرساخت های مورد نیاز گردشگری در ایران توجه شود و سرمایه گذاری ها در این بخش توسط بخش خصوصی افزایش یابد.
به گفته مسوولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بازدید و استقبال گردشگران از جاذبه های دیدنی ایران در تعطیلات نوروزی امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش 10 درصد افزایش یافته است.
بازدید گردشگران خارجی از جاذبه های دیدنی ایران در تعطیلات نوروزی امسال 31 درصد نسبت به تعطیلات نوروز سال رشد داشته است.
مسوولان همچنی از کاهش 34 درصدی سفر گردشگران به خارج از ایران خبر داده اند و آن را نوعی موفقیت برای کشور به شمار می آورند، اگر چه که نمی توان در این باره به قطعیت رسید.
کارشناسان بر این باورند با وجود سیاه نمایی گسترده علیه ایران در عرصه بین المللی توسط دشمنان، توسعه صنعت گردشگری زمینه ساز رونق دیپلماسی فرهنگی، صدور فرهنگ ایرانی به دیگر کشورها و خروج از اقتصاد متکی به درآمد نفتی خواهد بود و انجام این کار ناممکن نیست از این رو ضرورت همگامی با تغییرات پرشتاب و فزاینده جهانی، ما را بر آن وا می دارد که در شرایط رقابتی کنونی دست به اقدامات منطقی و متناسب، از جمله تدوین استراتژی صنعت گردشگری بزنیم تا در عرصه تحولات جهانی از حالت انفعالی بیرون بیاییم.
در بعد کلی بزرگترین نقص صنعت گردشگری ما فقدان تبلیغات خارجی و بین المللی از ظرفیتها و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و کشور پهناور ایران است، کشوری که با تاریخ و پیشینه کهن و برخوردار از تمدن باستانی و مواهب طبیعی بیشمار توانایی بالایی در توسعه گردشگری داخلی و خارجی دارد.
در این میان، مهم ترین تاکید رهبر معظم انقلاب در بحث گردشگری معطوف به استفاده از ظرفیت های اقتصادی گردشگری، اولویت دادن به گردشگری برای پیشرفت استانی و توسعه مناطق کمتر برخوردار، بهره گرفتن از آن به عنوان ابزاری برای معرفی فرهنگ غنی کشور، اهمیت دادن به حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و شناساندن جاذبه های گردشگری برای مسافران خارجی و داخلی است؛ اصلی که می تواند برای عملیاتی کردن اقتصاد استان ها و استقلال مالی شان با برنامه ریزی و استفاده از امکانات و جاذبه های هر منطقه از خاک ایران اسلامی پیاده شود.
اصفهان این نگین خوش تراش ایران به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی جورچینی از ظرفیت های گردشگری را در خود جای داده است.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران خارجی و داخلی است.
در استان اصفهان بیش از 600 خانه تاریخی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
از 602 رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا 299 مورد مربوط به ایران و از این تعداد 196 رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که در مجموع معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع‌ دستی گره خورده است.
استان اصفهان به لحاظ حجم، 60 در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.
استان اصفهان دارای 90 هتل و 65 مهمانپذیر با ظرفیت حدود 20 هزار تخت است که از این تعداد 57 هتل و 30 مهمانپذیر در کلانشهر اصفهان قرار دارد.
ظرفیت مکان های اقامتی در استان اصفهان به گفته مسوولان برای هر شب به 420 هزار نفر رسیده است.
به گفته کارشناسان، بازگشایی آب زاینده رود و هزینه بالای سفرهای خارجی مهمترین عامل افزایش جمعیت گردشگران بوده که اصفهان را جز استان هایی با بیشترین آمار بازدید کننده قرار داده است.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 126
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 132
  • بازدید ماه : 362
  • بازدید سال : 2,277
  • بازدید کلی : 6,982