loading...
چهارباغ
hsi بازدید : 38 یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

اصفهان- ایرنا- چهارباغ اصفهان از صفوی تا قاجار و از پهلوی تا امروز دستخوش تغییرات زیادی بود و در همه ادوار پوست انداخته است، گرچه چهارصد سال فراز و فرود زیادی را پیمود اما اکنون برآنچه مدیران شهری اتخاذ می‌کنند، گردن نهاده و شهروندان این شهرموزه منتظرند ببینند عاقبت با حافظه تاریخی آنها از چهارباغ چه می‌کنند.  

پا به پای نهر، آب از پله‌ها جاری می‌شود، به حوض‌ها می‌ریزد، باز جاری می‌شود، افشان می‌شود، راه می‌پیماید و تن به صافی سنگهای صیقلی بستر و حوض‌ها می‌سپارد. جوششی در آمدن و رسیدن. آرام گرفتن و باز به حرکت آمدن. آبی که راه می‌سپارد در هفت منزل و هفت حوض و از آنجاست که به گوهر وجودی خویش باز می‌گردد؛ به زاینده رود.

نهر از میانه چهارباغ به زاینده رود روان می‌شود. چهارباغ، هفت حوض است و هشت باغ با فلسفه وجودی اش یعنی آب. جایی برای گردهم آمدن، تفرج کردن و دل به تماشا دادن. تماشای چهارباغ آمیخته با حرکت و سکون است؛ حرکت و سکونی که رمز سر زندگی و جریان چهارباغ است و یکی بدون دیگری یعنی کالبد بی‌جان چهارباغ.

نهر آب و آبگیرها و افکن افکن‌ها  در میان چنارهای به صف شده در این سو و آن سو، خط میانی منظر چهارباغ  را تشکیل می‌دهند و دو دیگر معبر در دو سوی خیابان محل آمد و شد پیاده‌ها و سواره‌هاست. باغ‌های دلگشای  چهارباغ و سر درهای با ابهت آنها در تقارن با هم و توازن با حوض‌های میانی،  چهارباغ را موزون‌تر و هماهنگ‌تر می‌نماید.

 این اما تصویری از نیمه‌ی چهارباغ است؛ آنجا که با زاینده‌رود چلیپا می‌شود و می‌رود تا با در برگرفتن دو هفت باغ دیگر به باغ عباس‌آباد در آن سوی زاینده‌رود برسد؛ از باغ نقش‌جهان در شمال زاینده رود به باغ عباس‌آباد در نیمروز آن با گذر از پل سنگی‌ای که این دو چهارباغ را به هم متصل می‌کند و شاید هم از این روی به چهارباغ شهره شده است.

چهارباغ صفوی در تمام دورانی که پشت سر گذارده دچار تغییر و تحول بوده، در قاجار دچار زوال شده، باز احیا شده و دوباره رو به افول گذارده و باز از در دیگر رو به حیات رفته. هشت باغ و یا به تعبیری یازده باغ پیرامون چهارباغ به همراه سردرها و کوشک‌هایشان در گذر زمان رو به ویرانی رفتند. قاجار دوران این گذار بود و پهلوی باز پرده‌ای دیگر از حیات چهارباغ را متبلور می‌کند.

پرده ای دیگر در چهارباغ

در دوران پهلوی باغ‌ها جایشان را به هتل‌ها و کافه‌ها می‌دهند، سینماها، پاتوق‌های اجتماعی. اینبار عصر نو و تجددگرایی، رنگ خود را بر چهارباغ می‌زند و باز حیات اجتماعی چهارباغ جان دیگر می‌گیرد. «هتل جهان» اولین هتل مدرن اصفهان در غرب چهارباغ شکل می‌گیرد و بیست سال مرکز تئاتر اصفهان می‌شود. پیش از آن اما نمایش پرده‌هایی از رستم و سهراب در این هتل شهره بود.

چهارباغ به مرور سینماها، کافه‌ها، مغازه‌های صنایع دستی ممتاز و کتابفروشی‌ها را در خود جای می‌دهد. این‌بار باغ‌های صفوی  نقش‌شان را در سکون و حرکت مردم در چهارباغ به مراکز فرهنگی و اجتماعی دوران جدید می‌دهند.

چهارباغ صفوی تصویر صفوی‌اش را از دست می‌دهد.  کف صفوی، زیر بسترسازی‌های  قاجار و پهلوی مدفون می‌شود  اما چهارباغ باز هم  به حیات اجتماعی خود ادامه می‌دهد گرچه تصویر کالبدی‌اش دچار تغییر و گسست می‌شود. 

زوال چهارباغ حاصل نگاه کالبدی مدیران شهری اصفهان

در نیم قرن اخیر و به مرور در تکوین و توسعه شهر اصفهان، نقش فرهنگی چهارباغ رنگ می‌بازد. تغییرکاربری مکان‌های فرهنگی و اجتماعی و ظهور ارزان فروشی‌ها، دوران دیگر از زوال چهارباغ را نمایان می‌کند. دورانی که مدیران شهری به فکر احیا دوباره چهارباغ افتادند و عملیات بدنه‌سازی را در چهارباغ کلید زدند. بدنه‌ای که به گفته کارشناسان حاصل نگاه کالبدی صرف و یا نگاه از بالا به پایین به چهارباغ بود.

یک ردیف از مغازها در دو طبقه، به جای سر در تاریخی هشت بهشت بر پاشد و هیچ‌گاه نتوانست رونق بگیرد و مردم را به خود بکشاند. در ادامه، پیاده‌راه سازی چهارباغ، پروژه دیگری بود که در سه سال اخیر از سوی شهرداری عملیاتی شد.

پیش از این پیاده‌راه سازی چهارباغ اولین بار در سال 53 در طرح جامع اصفهان از سوی شرکت مشاور ارگانیک مطرح شده بود و پیرو آن خیابان‌هایی موازی با چهارباغ  در جهت کاستن ترافیک چهارباغ برنامه‌ریزی و عملیاتی شد؛ خیابان‌هایی که خود بعدها  به محل ترافیک تبدیل شدند و نتوانستند باری از ترافیک چهارباغ کم کنند.

از صفر تا صد نوسازی چهارباغ و انتقادات گسترده

بعدها در اواخر دهه هشتاد شرکت مشاور باوند مطالعات پیاده‌راه سازی چهارباغ را در بازنگری طرح تفضیلی بر عهده گرفت. مطالعاتی که بعد از چهار سال نتوانست به طرح تبدیل شود و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان بعدها با استفاده از این اطلاعات، طرح پیاده‌راه سازی چهارباغ را عملیاتی کرد. طرحی که در فاز اول موجی از انتقادات کارشناسان معماری، شهرسازی و میراث فرهنگی و باستان‌شناسان را درپی داشت.

به گفته کارشناسان، طرح سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان فاقد مطالعات جامع اجتماعی و فرهنگی بود و این نهاد شهری شتابزده پس از گودبرداری‌ها بدون مطالعات باستان شناسی اقدام به سنگفرش محورهای کناری کرد. با رسانه‌ای شدن و موج اعتراضات کارشناسان و دانشگاهیان، پروژه متوقف شد.

توقف پروژه سازمان نوسازی و بهسازی در چهارباغ زمان زیادی طول نکشید و با تشکیل کمیته عالی چهارباغ بنا شد کار در محور میانی با مشورت و حساسیت بیشتر پیش برود. کمیته عالی چهارباغ به ریاست شهرداری ترکیبی بود از معاونین شهرداری، اعضای شورای شهر و کارشناسان.

در همین بین طرح شهرداری برای محور میانی در حال بررسی در میراث فرهنگی کشور بود، کارشناسان شهرسازی و میراث فرهنگی معتقد بودند چهارباغ برنامه زمان‌بری ست و باید از اقدامات شتابزده جلوگیری کرد اما شهرداری اصفهان  چندصدایی کارشناسان در اصفهان را عامل کندی روند بررسی طرح میانی چهارباغ در سازمان میراث فرهنگی می‌دانست، عاقبت اما با نظرات مخالف و گه‌گاه چکش‌کاری های میراث تهران کار در محور میانی هم پیش رفت.

عملیات باستان‌شناسی بعد از آنکه قسمت‌های زیادی از چهارباغ را نونوار کرد، در بخش باقی‌مانده محور میانی، از سر گرفته شد.

به اعتقاد باستان شناسان، کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی در چهارباغ در این سال‌ها جدی و مستمر نبود. میراث فرهنگی اصفهان اما مدعی است که کف چهارباغ را طی پنج فصل تا کنون کاویده و چیز زیادی از چهارباغ صفوی باقی نمانده است.

در ادامه کار در محور میانی دو حوض ساخته شد و حوضی دیگر در مقابل یافته‌های کاخ جهان‌نما در حال ساخت است. حوضهایی که به گفته سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان مجوزهای وزارت میراث فرهنگی را دارد و با حفظ لایه های زیرین بر روی بستر امروزی احیا می‌شوند.

hsi بازدید : 39 شنبه 18 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

اســتان همــدان به‌عنــوان یکــی از حوزه هــا‌ی باستان‌شناســی ایــران و از مهم‌ تریــن کانون ‌هـای حضـور جوامـع انسـانی بـوده اسـت کـه فرآینـد شـکل‌گیری جوامـع باسـتانی از ادوار پیش‌ از ‌تاریخـی تـا دوران تاریخـی و اسـامی کامـلاً مشـهود و قابـل کنـکاش اسـت. یکـی از محوطه‌هـای شـاخص ایـن اسـتان، مجموعـه‌ی دسـت‌کند زیرزمینـی سـامن اسـت، کـه در شهرسـتان ملایر قـرار دارد. ایـن شـهر بـا توجـه بـه موقعیـت خـاص جغرافیایـی، مسـیر ارتباطـی غـرب بـه مناطـق جنـوب ایـران اسـت. بـا توجـه به ‌وجـود چشمه‌ سـارها و قنـوات متعـدد و منابـع آب سرشـار مرکـز جمعیتـی مناسـبی را از دیربـاز ایجـاد نمـوده اسـت. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد شهر زیرزمینی سامن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با آثار تاریخی علاقه دارید، بهتر است این بخش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

معرفی شهر زیرزمینی سامن

معرفی شهر زیرزمینی سامن

مجموعۀ معماری دستکند زیرزمینی شهر سامن در سال 1384 به طور اتفاقی در اثر اقدامات عمرانی (اجرای فیبر نوری) کشف و بخشی از آثار آن در مرکز شهر شناسایی شد. این شهرزیرزمینی می تواند یکی از اسرار آمیز ترین آثار تاریخی موجود در کشور باشد، که در کمتر جایی شبیه آن را می توانید ببنید. شهر زیرزمینی سامن در شهر سامن شهرستان ملایر قرار دارد و تاریخ ساخت آن به دوران اشکانیان و حتی قبل از آن بر می گردد. این شهر به صورت دستکند ایجاد شده است که می توان آن را یکی از شگفتی های شهر دانست. معماری دستکند، گونه‌ی خاصی از معماری است که در آن هیچ مصالحی برای تولید فضا استفاده نمی شود و با زدودن توده های صخره ای از بستر کوه و سنگ فضا تولید می شود. در این نوع معماری، فضا ها در اشکال متفاوت ایجاد می شوند و به نوعی بدون هیچ گونه آسیبی به محیط پیرامون فضا به وجود می آید. مجموعه معماری دستکند زیرزمینی سامن در 90 کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان، 15 کیلومتری جنوب غرب شهر ملایر و در زیر بافت مسکونی شهر کوچکی به همین نام واقع است. هسته اولیه شهر در دوران اشکانیان ایجاد شده ولی پس از آن در دوران های مختلف دیگر بخش ها به آن اضافه شده است. در این شهر زیرزمینی اسکلت 60 نفر و مقداری سفال و ظرف، مهر، ظرف مسی کتیبه دار،  سکه، تعهد نامه،  پیدا کرده اند. گفته می شود که این شهر در دوران اسلامی به عنوان پناهگاه مورد استفاده بوده است.

https://mrbilit.com/mag/samen-underground-city/

hsi بازدید : 64 شنبه 11 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

معرفی چهارباغ
وقتی حرف از زیبا ترین خیابان های اصفهان می شود بی شک اولین اسم خیابان چهارباغ اصفهان است. همانطور که از نام این خیابان پیداست ، باید خیلی بزرگ باشد که البته همین طور هم هست. ساعت ها پیاده روی و قدم زدن در زیر سایه روشن های درختان چنار و نارونش خستگی ندارد.
روی نیمکت هایش بنشینی و دوچرخه سوارهایی را ببینی که با رد شدنشان صدای زنگ را به صدا در می آورند .

کجا بهتر از چهارباغ
اصفهان وقتی زاینده رودش خالیست وآب ندارد خیلی دلگیر و غم انگیز است . چهره ی خشک شده ی زاینده رود ، زمین ترک خورده اش آدمهایی که از وسط این رودخانه خشک رد میشوند ، همه منظره ناراحت کننده ی را برایمان به وجد می آورد.

خبری از نان خشک انداختن بر روی آب برای پرنده ها ، قایق سواری های دو نفره یا چند نفره وآدمهایی که کنار آب می نشستند وبه یک باره زیر آواز می زدند نیست.
دلت میخواهد از این حال زاینده رود دور بشی به جایی دیگر پناه ببری.
کجا بهتر از خیابان چهارباغ

جاذبه‌های چهارباغ اصفهان
برای رفتن به خیابان این خیابان در هرجای شهر که باشی دسترسی داری .
می‌توانی برای دیدن این خیابان از بالا شروع کنی و از میدان شهدا به سمت دروازه دولت بروی.
اگر دراین مسیر بودی، در سمت چپ خیابان و کوچه یازدهم خانه تاریخی اخوان حقیقی را پیدا می‌کنی و در چهار باغ پایین و  قبل از دروازه دولت به بازار قدیمی رنگرزان می‌رسی. آخر این بازار مسجد چهار ایوانی حکیم قرار گرفته و می‌توانی در صحن بزرگ و ساکتش قدری خلوت کنی
خیابانی که در آن هستی یادگار دوران صفویه است.آن زمان از خیابانی که امروز می بینیم خبری نبوده. آن موقع ها چهارباغ گردشگاه بزرگی بوده که اطرافش را باغ های میوه و عمارت های مخصوص خانواده های سلطنتی احاطه کرده بودند.


چرخ روزگار چهارباغ
تبدیل شدن این خیابان به خیابان در دوره ی پهلوی صورت گرفت. خیابان چهارباغ پایین هم نیز در این دوره ساخته شد. ولی به تدریج تغییرات زمانه باعث شد که باغ ها به خانه و مغازه و سروکله ی ماشین ها و موتور ها پیدا شوند.

اکنون این خیابان بزرگ پرشده از مغازه های کوچک وبزرگ که لباس وکیف و کفش می فروشند. چهار باغ مراکز خریدی مانند مجتمع پارک،پاساژ انقلاب کوثر وکاویانی دارد که موقعیت آنها بیشتر در چهارباغ بالا و میدان انقلاب است.

در همسایگی خیابان این خیابان محله جلف است. یکی ازمحله های سنگ فرش شده وقدیمی اصفهان . محله ای که با پیاده ها مهربان است.

در چهارباغ پایین و حدفاصل خیابان آمادگاه و انقلاب به سینما چهار باغ می‌رسیم که معمولا جشنواره‌های فیلم کودک در آن برگزار می‌شود.

چهارباغ اصفهان
سینماهای چهارباغ
سینماهای موجود در چهارباغ ،این خیابان را به یک شهرک سینمایی  بدل کرده است. شهرکی که در بهترین موقیت مکانی قرار گرفته و دسترسی را برای هر فردی که عاشق سینماست  آسان کرده. سینما های فلسطین و سپاهان در قسمت شمالی چهارباغ قبل از رسیدن به خیابان آمادگاه قرار دارند. سینما ساحل و خانواده در آین سو وآن سوی خیبان در قسمت جنوبی هستند. همچنین سینما سوره در خیبان آمادگاه برای نمایش فیلم های هنر وتجربه روز مخاطبین خاص خودش را پر میکند .

خرید در خیابان چهارباغ اصفهان
مراکز خرید به طرز متنوعی در سرتاسر این خیابان گستردگی دارد، به نحوی که پارچه فروشی، و حتی لباس فروشی را می‌توان در این خیابان پیدا کرد

تنوع مراکز خرید در سرتا سر این خیابان زیاد است از پارچه فروشی، طلا و بدل فروشی، فروشگاه‌های تخصصی ادوات موسیقی، عتیقه فروشی و مراکز مناسب خرید برای هدایای تولد گرفته تا لباس و کیف و کفش فروشی های متعدد.

دیگر جاذبه های گردشگری
چهارباغ
از دیگر جاذبه های چهارباغ مادی ها ورستوران های آن است. . مادی‌ها، نهرهایی هستند که در کوچه پس کوچه‌های این خیابان قرار گرفته‌اند. از وسط کوچه ، نهر آبی می‌گذرد و دو طرفش را درخت‌های بلند احاطه کرده‌اند، جایی که هم دنج است و هم نشستن در کنارش حال آدم را خوب می‌کند. معروف‌ترین این مادی‌ها، مادی نیاصرم وفرشادی است است که از هرکس بپرسید بهتان نشان می‌دهد.

از خیابان چهارباغ عباسی می شود به میدان نقش جهان هم رسید. برای رفتن به میدان نقش جهان، گشت و گذار در بازار قیصریه و دیدن مساجد، هم می‌توانی بپیچی توی خیابان سپه که همان ابتدای خیابان چهار باغ قرار گرفته، هم کمی بالاتر وارد خیابان آمادگاه شوی.

چهارباغ اصفهان
تاریخچه چهارباغ
پی‌یترو دالواله، جهانگرد ایتالیایی که در دوران سلطنت شاه عباس صفوی مدتی در اصفهان، پایتخت

ایران به سر برده است، پس از توصیف میدان نقش جهاناصفهان، درباره خیابان چهارباغ چنین مینویسد:

(محل تماشایی دیگر اصفهان، خیابانی است که فعلا در خارج از شهر قرار دارد ولی وقتی که محلات جدید به یکدیگر ملحق شدند کاملا در وسط قرار خواهد گرفت. طول این خیابان دو الی سه میل و عرض آن شاید دو برابر (MollePonte) باشد <پنت مل نام یکی از پلهای شهر رم است که برروی رودخانه تیبر قرار دارد>

دو قسمت چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا در عصر شاه عباس یکم طراحی و اجرا شد و تاریخ تقریبی ساخت آن به سال ۱۰۰۰ هجری قمری برمی‌گردد. چهار باغ پایین در دوره رضا شاه پهلوی و با همان طرح به چهار باغ دوره صفوی افزوده گردید

hsi بازدید : 45 شنبه 11 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

هار باغ کجاست ؟
شهرستان چهارباغ  یکی از مناطق معروف و محبوب استان البرز می باشد کد در شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. چهارباغ به دلیل آب و هوای مناسب دارای باغ و باغچه های فراوانی می باشد که باعث شناخته شدن چهارباغ کرج شده است.

از نظر فاصله زمانی تا تهران از کردان بسیار نزدیکتر بوده و حتی دارای قیمتهای مناسبتری نبز می باشد .

جمعیت چهار باغ در سال ۱۳۸۵، برابر با ۵۶۱۸ نفر بوده‌است. ولی با پیوستن دو روستای پرجمعیت مهدی‌آباد و ملک‌آباد (دو روستا با ۴۰هزار نفر جمعیت) به این شهر در سال ۱۳۸۷ و مهاجرپذیری جمعیت آن به حدود ۶۵ هزار نفر رسید.

شهر چهار باغ از شمال محدود به اتوبان تهران- قزوین از شمال شرقی محدود به خیابان صنعتکاران (مرز مشترک با کمالشهر کرج) از سمت جنوب شرقی به خط راه آهن و جاده قزلحصار و از سمت جنوب محدود به دکل‌های فشار قوی انتهای چهارباغ و از سمت جنوب غرب محدود به خیابان خراسان (روستایقوهه) و خط راه آهن و از سمت شمال غرب محدود به خیابان تک‌ماکارون (مرز مشترک با بخش مرکزی) می‌باشد.

 

جغرافیای چهارباغ :
چهار باغ از شمال محدود به اتوبان تهران- قزوین از شمال شرقی محدود به خیابان صنعتکاران (مرز مشترک با کمالشهر کرج)

از سمت جنوب شرقی به خط راه آهن و جاده قزلحصار و از سمت جنوب محدود به دکل‌های فشار قوی انتهای چهارباغ

از سمت جنوب غرب محدود به خیابان خراسان (روستایقوهه) و خط راه آهن و از سمت شمال غرب محدود به خیابان تک‌ماکارون (مرز مشترک با بخش مرکزی) می‌باشد.

چهار باغ کرج :
زیبایی هر منطقه ای بستگی به طبیعت آن دارد، پس نوع طبیعت هر منطقه تعیین کننده ارزش آن است.

چهار باغ نیز به مانند مناطق تهراندشت ، کردان و سهیلیه کرج طبیعتی بسیار زیبا دارد و همین مورد سبب شده تا افراد بتوانند با اطمینان اقدام به ساخت ویلا و خرید زمین کنند.

این منطقه زیبا دارای باغ های میوه و درختانی زیبا است که در فصل های سال طبیعتی رؤیایی بوجود می آورند.

وجود آب کافی و هوای مناسب سبب شده تا افراد مزارع متنوعی را ایجاد کنند،

همچنین یکی دیگر از موارد مهمی که علاقه افراد را به این منطقه زیاد کرده است، وجود آب، برق و گاز است که مورد بسیار مهمی در خرید ویلا به حساب می آید.

شهرک الهیه و دهکده ورزشی از محلات و توابع شهر چهار باغ می باشند،.

مینطور وجود اراضی زراعی با تنوع کشت انواع محصولات کشاورزی با وسعت 1500 هکتار و به ویژه فعالیت گسترده گلخانه های تولید کننده گل ها و گیاهان زینتی در این منطقه سبب شده است تا این شهر زیبا به قطب گل و گیاه استان البرز شهرت یابد.

hsi بازدید : 36 شنبه 11 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

کی از مجموعه خیابان‌های تاریخی شهر اصفهان است که چهار باغ نام دارند. چهارباغ بالا، چهارباغ پایین، چهار باغ عباسی و چهارباغ خواجو از خیابان‌های تاریخی اصفهان هستند.

این خیابان در جهت شمالی-جنوبی و در قسمت جنوب زاینده‌رود قرار گرفته که بالای شهر اصفهان به‌شمار می‌آید. به همین دلیل به آن جهارباغ بالا گفته شده‌است. این خیابان از پل مشهور و تاریخی سی و سه پل در تقاطع آن در شمال با زاینده رود آغاز و در جنوب در میدان دروازه شیراز (میدان آزادی اصفهان) خاتمه می‌یابد. قدمت این خیابان به روزگار صفویان می‌رسد.

این خیابان تقریباً در مرکز شهر قرار دارد. در قسمت شمالی آن (در کنار زاینده رود و دهنهٔ سی و سه پل) مجتمع تجاری کوثر و در میان خیابان مجتمع تجاری پارک، اوسان و اُخرا قرار دارد که هردو از مراکز خرید مهم شهر به‌شمار میروند.

همچنین این خیابان دو چهارراه مهم دارد به نام های چهارراه نظر (تقاطع بین خیابان های میرفندرسکی و نظر شرقی)و چهارراه پزشک(تقاطع بین خیابان های دکترشریعتی و شهید نیکبخت).

ساختمانها و مراکز مهم
۱- مجتمع اداری تجاری کوثر(زاینده رود)

۳- مجتمع تجاری پارک

۴- تالار بورس اصفهان

۵- اداره مخابرات استان اصفهان

۶- مجتمع تجاری اوسان (مجتمع تجاری)

۷- شرکت ملی‌ نفت

۸-شرکت ملی گاز

۹-مجتمع تجاری پارک

۱۰-مجتمع تجاری اخرا

۱۱-مجتمع تجاری اوسان

ساختار فیزیکی‌ خیابان
به صورت کلی‌ خیابان از دو مسیر سه باند شمالی و جنوبی برای خودروها تشکیل شده که در میان دو مسیر دو مسیر پیاده رو با باغچه و فضای سبز قرار دارد. همچنین علاوه بر پیاده روهای میانی، همچنین دو مسیر پیاده رو در دو کناره‌های خیابان طراحی شده‌است. مسیرهای پیاده رو میانی به در چندین قسمت توسط مسیرهای چرخش خودرو بین دو مسیر شمالی و جنوبی قطع شده‌است.

همچنین به خاطره مسیر مناسب پیاده‌روی و نیمکت‌های تعبیه شده در میانه‌ ی خیابان این مسیرها برای پیاده‌روی سالمندان و دوچرخه سواری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه در وسط خیابان در تقاطع چهار راه نظر حوض آبی قرار دارد که چهره خیابان را زیباتر ساخته است.

hsi بازدید : 29 یکشنبه 05 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

در گذر زمان عوامل گوناگوني در طراحي معماري باغ هاي ايراني تاثير گذاشته است. چهارباغ ها پرتعدادترين پلان ب هکاررفته در معماري باغ هاي ايراني بوده اند. ويژگي هاي فرمي خاص چهارباغ ها بر طراحي ساير باغ ها تاثير گذاشته است. با بررسي فرآيند تحليل باغ هاي ايراني و تاثيرپذيري آنها از ساختارهاي چهاربخشي مي توان افزون بر باز زنده سازي بخشي از هويت فراموش شده معماري کهن، چگونگي تاثيرپذيري ساختارهاي هندسي را در باغ ها تحليل کرد. از سوي ديگر مي توان از اين ويژگي ها در طراحي محوطه سازي هاي امروزي استفاده نمود. بين نسبت هاي طولي و عرضي به کاررفته در فرم هاي چهارباغي و طراحي پلان باغ هاي صفوي موجود اصفهان رابطه مستقيم وجود دارد. پژوهشگران ديگر در تقسيم بندي پلان هاي باغ هاي صفوي بيشتر به عواملي مانند مفاهيم معنوي رويکرد معماري بهشت در باغ ها پرداخته اند. اين پژوهش براي نخستي نبار نقش ويژگي هاي هندسي نهفته در چهارباغ ها را در پلان باغ هاي صفوي موجود اصفهان تحليل کرد و بر پايه داده هاي کتابخانه اي از يک سو و داده هاي ميداني از سوي ديگر نهادينه شده است. در اين پژوهش با بررسي تطبيقي پلان هاي چهارباغ از زمان گذشته تاکنون به ويژگي هاي هندسي تکرار شونده در فرآيند طراحي پلان پرداخته شد. اين پژوهش سعي دارد تا تاثير ويژگي هاي هندسي موجود در چهارباغ را در طراحي پلان هاي باغ هاي موجود در دوره صفوي آشکار سازد. در اين مقاله ابتدا به تقسيم بندي باغ ها پرداخته شد، پس از تحليل واژه ها و شناسايي انواع باغ ها ويژگي هاي مشترک و متفاوت در گونه هاي متفاوت باغ ها مورد بررسي قرار گرفت. تحليل ها آشکار کرد نسبت طول به عرض فضاي کلي به تقسيم بندي کرت ها در باغ هاي صفوي اصفهان نيز با همان نسبت چهارباغ هاي کهن تکرار شده است.

 

hsi بازدید : 30 یکشنبه 05 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

مدرسه چهار باغ اصفهان

مدرسه چهار باغ اصفهان شاهکاری شگفت انگیز از دوران صفویه محسوب می شود. این بنا  در زمان آخرین پادشاه سلسله صفویه یعنی شاه سلطان حسین ساخته شده است. از این مرکز برای تعلیم و آموزش طلاب علوم دینی استفاده می شده است و سال تاسیس این مدرسه علوم اسلامی را تاریخ ۱۱۱۶ هجری ذکر کرده اند. این مدرسه به نام های دیگری چون: مدرسه سلطانی، مدرسه مادرشاه معروف بوده است و پس از انقلاب اسلامی، این مدرسه اسلامی را به نام امام جعفرصادق نیز شناخته اند. برای آشنایی بیشتر با این اثر باستانی با الی گشت همراه شوید.

چهار باغ اصفهان
مطالب دیگر:صفویان هشت بهشت را به اصفهان آوردند!معرفی یک جاذبه منحصر به فرد در اصفهان به نام آتشگاه

سبک معماری این اثر تاریخی به سان معماری اصفهانی است. گنبد مدرسه چهارباغ بعد از مسجد شیخ لطف الله اصفهان از نظر تناسب معماری و زیبایی کاشی کاری های آن در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین، از دیدگاه بزرگان عرصه معماری و اهل فن، مدرسه چهارباغ از منظر هنرهای بکار رفته در آن مثل طراحی و قلمزنی، طلاکاری، زرگری در نوع خود شاهکاریست که نظیری برای آن یافت نمی شود. از نظر کاشی کاری های بکار رفته در این مدرسه علوم دینی، انواع کاشی هایی چون معرق، گره چینی، هفت رنگ، پیلی و معلقی را می توان نام برد که در ساخت این مکان از آن استفاده شده است.

مدرسه سلطانی

بازدید از مدرسه چهار باغ

بسیار جالب است بدانیم که هیچ کدام از بناهای قدیمی موجود در اصفهان به اندازه مدرسه چهار باغ برای جهانگردان غیر ایرانی خیره کننده و مبهوت کننده نبوده است. از آثار موجود در اصفهان که سالیانه انبوهی از گردشگران داخلی و من جمله خارجی ها را به سمت خود می کشاند این مسجد بوده منتها تا همین اواخر تنها آقایان حق ورود و بازدید از آن را در زمان های خاصی داشته اند. اکنون خانم ها نیز می توانند وارد محوطه و حیاط مسجد شده و از ایوان های دیدنی و کاشی کاری شده مسجد دیدن کنند.

چارباغ دیدنی

اهمیت و شهرت این مکان به اندازه ای بوده است که سیاحان به نامی چون اوژن فلاندن، ژان دیولافوا و کنت دوگوبینو در نوشتارهای خود، از مدرسه جهارباغ بعنوان یکی از شاهکارهای به یادگار مانده از دوره صفویه نام می برند. به جز در وقت اذان و نماز، در باقی مواقع می توانید از خادم مسجد اجازه ورود گرفته و از این بنای شاخص دیدن کنید. اگر قصد بازدید از کلیه بناهای اصفهان را دارید، مجله الی گشت به شما توصیه می کند که بازدید خود را از این بنا شروع کنید و سپس به دیدن دیگر باغ ها و بناهای تاریخی  این شهر توریست پذیر بروید.

hsi بازدید : 29 شنبه 04 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

 

خاتم سازی اصفهان,فرهنگ و هنر, هنر های دستی, خاتم کاری,

خاتم سازی اصفهان

 

خاتم سازی نمونه ای صنايع دستي اصفهان

يكي از گونه هاي زيبا و هنرمندانه صنایع دستی اصفهان خاتم سازی است.هنر خاتم سازی بي بديل وكم نظير در واقع هنر آرايش سطح اشياء چوبي به صورتي شبيه به موزائيك با مثلث هاي كوچك است.اين مثلث ها هرچه ظريف تر و طرح ها و اشكال هرچه منظم تر باشند،خاتم مرغوب تر خواهد بود.يكي ديگر از دلايل مرغوبيت و ارزشمند بودن خاتم بالا بودن كيفيت مواد اوليه است.

 

علاوه براصفهان خاتم سازان شيراز نيز در هنر خاتم سازی شهره هستند و خاتم هائي كه به وسيله هنرمندان اصفهان و شيراز تهيه مي شود، خريداران بسياري دارد. فرآورده های خاتم سازی شامل ظروف متنوع و مختلف مي باشند. در سال هاي اخير هنرمندان خاتم ساز با تشكيل شركت تعاوني خاتم سازان كه زير نظر سازمان صنايع دستي ايران فعاليت مي كند انسجام بهتري يافته و توليدات مرغوبتري را به گردشگران مخصوصاً خارجيان عرضه مي كنند.

 

تاریخچه ی خاتم و خاتم سازی

سابقه خاتم سازی در اصفهان به دوره سلجوقیان می رسد که از آنها آثاری باقی مانده است، از جمله درب شبستان مسجد جامع اصفهان و آثاری هم در جاهای دیگر مانند مسجد مصری در جهانباره بوده است.

 

هنرخاتم سازی درزمان صفویه به اوج خود می رسد که آثاری هم از زمان صفویه باقی مانده مثل درب مدرسة سلطانی چهارباغ که در بازار هنر قرار داردو این یکی از آثار مهم زمان صفویه است و دیگر مقبرة شیخ صفی الدین در اردبیل که استادانی از اصفهان در آن کار کرده اند و زمان قاجار روبه تحلیل رفته ولی باز هم آثاری از آن به جای مانده مانند درب مسجد سید اصفهان، و در زمان پهلوی اول استادانی از شیراز و اصفهان در سالن خاتم کاخ مرمر تمامی در و دیوار آن را خاتم کرده اند و کلیة اشیاء این اتاق مانند میز تحریر و جا لباسی و... که تمامی آنها با طراحی منظمی و زیبایی از استاد حسین کاشی تراش اصفهانی طراحی شده است و چند گروه دیگر نیز در کاخ مرمر مشغول به کار بوده اند.

 

خاتم سازی اصفهان,فرهنگ و هنر, هنر های دستی, خاتم کاری,

خاتم سازی اصفهان

 

در زمان پهلوی دوم در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان هنر خاتم سازی ظریف به اوج زیبایی خود رسید و استادانی مانند آقای علی نعمت که سرآمد همه استادان بود با طراحی آقای عیسی بهادری خاتم را به حرکت در آورده و از آن شکل هندسی منظم به طرحهایی مانند گل و مرغ و حیوانات که در خاتم سازی بسیار مشکل بوده در آوردند و آثاری بسیار نفیس ساخته و به ملکه انگلیس و رئیس جمهور آمریکا آیزنهاور هدیه داده اند و دیگر آثاری از استادانی بزرگ به صورت صندوق روی مقبره های ائمه اطهار از جمله در نجف اشرف، کربلا،کاظمین،سامراء و مشهد مقدس ساخته شده که روح و روانشان شاد باد و سالن مجلس شورای ملی سابق که از خاتم تزئین شده بود.

 

استادانی در زمان پهلوی دوم برای پایدار ماندن خاتم سازی در اصفهان زحمت زیادی کشیدن از جمله استاد مهدی ناطق که جای تشکر وقدردانی دارد و استادانی در حاضر هستند که از هنرمندان این مرز و بوم هستند.

hsi بازدید : 37 چهارشنبه 01 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

استان کرمانشاه از استان های تاریخی ایران به شمار می رود که در سراسر آن نیز شهرستان هایی با قدمت و پیشینه غنی وجود دارد. شهرستان اسلام آباد غرب یکی از شهرستان های استان کرمانشاه در ایران است، بخشی از آن که به طور غیر رسمی کردستان ایران نامیده می شود. مرکز  این شهرستان اسلام آباد غرب است و قدمتی بالا دارد و آثار تاریخی زیادی از گذشته های بسیار دور در آن باقی مانده است. این شهرستان در دوران های مختلف تاریخی نام های مختلفی داشت که بنا به شرایط بر روی آن گذاشته شده است و بعد از انقلاب اسلامی هم به اسلام آباد غرب تغییر پیدا کرد. این شهر دارای جاذبه های گردشگری زیادی است که از میان آنها می توان امامزاده قاضی الکیا، امامزاده حسن، میان تنگ منصوری «ناوتنگ منصوری»، آتشکده شیان، سد شیان، سراب هرسم، امامزاده علی‌اکبر، منطقه جنگلی گلال سیاه و ... را نام برد. یکی از آثار تاریخی معروف این شهرستان آتشکده میل میلگه نام دارد که در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این بنا توضیحاتی را برای شما ارائه می کنیم.

معرفی آتشکده میل میلگه معرفی آتشکده میل میلگه

چهار طاقی از کهن ترین و رمز آمیز ترین گونه بنا های تاریخی معماری ایران است. تا کنون ده ها بنای تاریخی با طرح چهار طاقی که متشکل است از گنبدی بر فراز چهار ستون که با چهار طاق به هم پیوند خورده اند در سراسر ایران زمین شناسایی شده اند. مسلماً ده ها چهارطاقی دیگر نیز در نقاط دیگر این سرزمین وجود دارد و هنوز به فهرست چهارطاقی های شناسایی شده افزوده نشده است. ضمن آنکه تعداد دیگری چهارطاقی باستانی با اعمال تغییراتی در طرح و صورت در دل بناهای دیگر، خصوصاً بناهای دوره اسلامی پنهان شده اند که برای شناسایی آنها به تحقیقات باستان شناسانه نیاز است. یکی از این چهار طاقی ها در شهرستان اسلام آباد غرب قرار دارد و با نام آتشکده میل میلگه شهرت دارد. آتشکده میل میلگه یکی از آتشکده‌های اواخر دوره ساسانی به شمار می رود که در ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اسلام‌آباد غرب در منطقه‌ای به نام منطقه میلگه و در حاشیه روستایی به نام میلگه باباخان واقع شده است.

معماری آتشکده میل میلگه

معماری آتشکده میل میلگه

اکثر آتشکده هایی که از گذشته به جای مانده اند و با نام چهارطاقی نیز شناخته می شوند از یک معماری مشابه هم برخوردارند و بنایی هایی هستند با قاعده مربع شکل و متشکل از چهار طاق که  سقفی گنبدی شکل بر روی آنها قرار دارد. چارتاقی و آتشكده ها دارای عناصر معماری مشخصی نظير چهار جرز قطور، چهار دهانه عريض در جرزها، سقف گنبدی، پلان مربع چليپا و دالانی در يك طرف يا پيرامون چارتاق است. ویژگی بارز و ثابت در تمامی چهارتاقی ها پلان مربع شكل با گنبدی برافراشته به كمك گوشواره ها است. این سازه متشکل از چهار جرز سنگی است که در بخش داخلی آن نیز سکویی جهت قرار دادن آتشدان و تعدادی پایه گچی و سنگی قرار دارد که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است. تنها چیزی که امروزه از آتشکده میل میلگه باقی مانده است شامل چهار جرز سنگی در کنار چهار پایه و ساقه ستون سنگی، که دو عدد از آنها سالم مانده و دو عدد دیگر بسیار صدمه دیده‌اند، می شود. پایه ستون ‌ها  به صورت مربع شکل و بسیار کوچک هستند و دو رج دارند. ساقه ستون ‌ها هم در بخش میانی دارای سه ردیف تزئین طنابی شکل هستند. در کل بلندی این دو پایه و ساقه ستون کوچک ۶۵ سانتیمتر می شود. در ساخت این بنا از سنگ و گل به عنوان مصالح اولیه استفاده شده است.

یکی از روش های سفر به اسلام آباد غرب استفاده از اتوبوس است و برای خرید بلیط اتوبوس اسلام آباد غرب می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و از امتیازات آن برخوردار شوید.

https://mrbilit.com/mag/fire-temple-of-mil-milgeh/

hsi بازدید : 37 شنبه 21 فروردین 1400 نظرات (0)

وقتی حرف از قشنگ‌ترین خیابان‌های ایران می‌شود، یک سر حرف به خیابان چهارباغ اصفهان می‌رسد. چهار باغ اصفهان که از اسمش هم پیداست، خیابان دلبازی‌ست. می‌توانی ساعت‌ها در آن پیاده‌روی کنی، از زیر سایه روشن درخت‌های چنار و نارونش بگذری، روی نیمکت‌هایش بنشینی و  دوچرخه‌سوارهایی را ببینی که از جلویت رد می‌شوند و صدای زنگ‌شان از دوردست‌ها به گوش می‌رسد و در خیابان می‌پیچد.

اصفهان وقت‌هایی که زاینده‌رود آب ندارد خیلی دلگیر است. منظره خشک زاینده‌رود که زمینش ترک برداشته و آدم‌ها در آن راه می‌روند غم‌انگیز است. دیگر خبری از آنهایی که پفک روی آب می‌اندازند و پرنده‌ها یکدفعه به سمت پفک‌ها هجوم می‌آورند نیست. خبری از آدم‌هایی که سوار بر قایق، خوش و خرم طول زاینده‌رود را طی می‌کنند یا آنهایی که کنار آب نشسته‌اند و رو به آب آواز می‌خوانند هم نیست. دلت می‌خواهد کمتر نزدیک زاینده‌رود شوی و به یکی از خیابان‌هایش پناه ببری و کجا بهتر از خیابان چهارباغ.

چهار باغ اصفهان

چهارباغ یا چارباغ خیابان بلند و دل‌انگیزی‌ست. این خیابان شامل چهار باغ بالا، چهار باغ عباسی و چهار باغ پایین است. چهار باغ بالا از نزدیک کوه صفه و دروازه شیراز شروع می‌شود و به زاینده‌رود می‌رسد. وسط اینجا سی‌وسه‌پل قرار گرفته که چهار باغ بالا را به چهار باغ عباسی وصل می‌کند. چهار باغ عباسی هم از زاینده‌رود شروع می‌شود تا به دروازه دولت برسد. به دروازه دولت تا میدان شهدا را هم چهار باغ پایین می‌گویند.

جاذبه‌های چهار باغ اصفهان چیست؟

برای رفتن به چهارباغ بستگی به این دارد که کجای اصفهان باشی. می‌توانی برای دیدن این خیابان از بالا شروع کنی و از میدان شهدا به سمت دروازه دولت بروی. اگر این مسیر را انتخاب کردی، در سمت چپ خیابان و کوچه یازدهم خانه تاریخی اخوان حقیقی را پیدا می‌کنی و در چهار باغ پایین و  قبل از دروازه دولت به بازار قدیمی رنگرزان می‌رسی. آخر این بازار مسجد چهار ایوانی حکیم قرار گرفته و می‌توانی در صحن بزرگ و ساکتش قدری خلوت کنی.

پایین‌تر که بیایی در ابتدای چهارباغ عباسی به دروازه دولت می‌رسی، جایی که کاخ و باغ هشت بهشت قرار دارد . مدرسه چهارباغ با نهر فرشادی و چنار بلند و قدیمی‌اش، در چند قدمی‌ هشت بهشت است و چند قدم این‌طرف‌تر در ابتدای خیابان سپه، عمارت دیدنی چهلستون را می‌بینی.

چهلستون

خیابانی که در آن راه می‌روی یادگار دوره صفوی‌ست. در آن زمان خبری از خیابانی که این روزها می‌بینیم نبود. در آن موقع اینجا گردشگاه خیلی بزرگی بود که دورتا دورش را باغ‌های میوه و عمارت‌های مخصوص خانواده سلطنتی احاطه کرده بودند.

تبدیل شدن چهارباغ به خیابان، محصول دوره پهلوی‌ست. چهارباغ پایین هم در همین دوره ساخته شده، ولی به مرور همه چیز تغییر کرده و  با از بین رفتن باغ‌های اطراف، سرو کله ماشین‌ها و موتورها پیدا شده.

حالا این خیابان پر از مغازه‌های کوچک و بزرگی‌ست که لباس و کیف و کفش می‌فروشند. در این خیابان مراکز خریدی مثل پارک، انقلاب، کوثر و کاویان هم باز شده که بیشترشان در چهارباغ بالا و بعد از سی و سه پل قرار گرفته‌اند، همان جایی که محله جلفا، یکی از محله‌های سنگ فرش اصفهان را در خودش جای داده، محله‌ای که با پیاده‌ها مهربان است.

در چهارباغ پایین و حدفاصل خیابان آمادگاه و انقلاب به سینما چهارباغ می‌رسیم که معمولا جشنواره‌های فیلم کودک در آن برگزار می‌شود.

مادی‌ها و رستوران شهرزاد از دیگر جاذبه‌های خیابان چهارباغ عباسی‌اند. مادی‌ها، نهرهایی هستند که در کوچه پس کوچه‌های این خیابان قرار گرفته‌اند. از وسط کوچه ، نهر آبی می‌گذرد و دو طرفش را درخت‌های بلند احاطه کرده‌اند، جایی که هم دنج است و هم نشستن در کنارش حال آدم را خوب می‌کند. معروف‌ترین این مادی‌ها، مادی ناصری است که از هرکس بپرسید بهتان نشان می‌دهد.

بعد از پیاده‌روی حتما خسته‌اید و دلتان می‌خواهد غذا بخورید. در خیابان چهارباغ عباسی و اول خیابان عباس‌آباد می‌رسید به رستوران شهرزاد.

رستوران شهرزاد جزو قدیمی‌ترین رستوران‌ های اصفهان است. دیوارهایش پر از نقاشی‌ست و پشت میز که بنشینی نور از پنجره‌ مشبک رنگی می‌گذرد و  فضا را قشنگ‌تر می‌کند. ته چین و کباب کوبیده و باقالی‌پلو با ماهیچه شهرزاد لذیذ است. بعد از اینکه غذایت تمام شد، حتما دلت می‌خواهد گشت و گذار را ادامه بدهی یا در جایی بنشینی و چای بخوری.

تعداد صفحات : 13

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 126
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 121
  • بازدید ماه : 351
  • بازدید سال : 2,266
  • بازدید کلی : 6,971