loading...
چهارباغ
hsi بازدید : 23 شنبه 21 فروردین 1400 نظرات (0)

. میدان نقش جهان را خوب بگردید

میدان نقش جهان یا امام، یکی از مصادیق شگفت‌انگیز هنر معماری در عصر صفوی و یکی از دیدنی های اصفهان است. سالانه، گردشگران خارجی بسیاری برای دیدن و کشف نقاط مختلف این اثر تاریخی زیبا به اصفهان می‌روند. میدان نقش جهان در یونسکو به ثبت جهانی هم رسیده است. هر گوشه از نقش جهان، شاهکاری را به‌نمایش می‌گذارد: مسجد شیخ لطف‌الله، عالی‌قاپو، مسجد شاه و سَردر قیصریه که به بازار بزرگ اصفهان باز می‌شود.

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است که باید هر بخش آن را با دقت بازدید کرد و قدمت آن را شناخت. برای خروج از میدان نقش جهان، اصلا عجله نکنید. تازه بعد از اینکه بازدیدتان از آثار تاریخی آن تمام می‌شود، وقت آن می‌رسد که روی چمن‌های اطراف بنشینید و از حضور مردمی که برای پیک‌نیک آمده‌اند لذت ببرید. صدای بازی بچه‌ها، خنده و شادی خانواده‌ها و کالسکه‌هایی که گردشگران را دور میدان می‌چرخانند، فوق‌العاده شادی‌بخش و جذاب است.

۲. از بازار بزرگ اصفهان خرید کنید

جاهای دیدنی اصفهان - بازار

از سردر قیصریه واقع در میدان نقش جهان هم می‌توانید وارد بازار بزرگ اصفهان بشوید. غرق شدن در هزارتوی زیبای این بازار هم خیلی لذت‌بخش است. زیر طاق و گنبدهای بازار، پر است از حجره‌های فرش، ادویه‌فروشی‌ها، مغازه‌های لباس‌فروشی و… . این بازار دیدنی در قرن ۱۱ بنا شده و به مسجد جامع این شهر منتهی می‌شود.

۳. با گشت‌وگذار در مسجد جامع، به قلب تاریخ بروید

جاهای دیدنی - اصفهان

با قدم زدن در مسجد جامع، احساس می‌کنید در میان صفحات کتابی تاریخی قدم می‌زنید. واقعا هم همین‌طور است. مسجد جامع از قرن ۸ تا ۲۰ میلادی، شاهد تغییرات تدریجی گوناگونی بوده است. مسجد جامع اصفهان در طول تاریخ و با روی کار آمدن سلسله‌های مختلف تغییراتی کرده است. به همین خاطر در هر نقطه از آن می‌توان شاهد سبکی متفاوت بود. مسجد جامع اصفهان ۴ ایوان دارد و بی‌اغراق، یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که نباید تماشای آن را از دست داد. در واقع، مسجد جامع، معجونی است از هنر معماری ایرانی زیر یک سقف.

۴. مقبره‌ی علامه مجلسی را هم ببینید

جاهای دیدنی - مقبره علامه مجلسی

در قسمت شمال غربی مسجد جامع، مقبره‌ی علامه مجلسی واقع شده است. علامه مجلسی که فقیهی شیعه در دوران صوفی بوده در اثر معروف خود بحار‌الانوار، مجموعه‌ای از احادیث حضرت محمد (ص)‌ را در ۱۱۰ جلد جمع‌آوری کرده است. فضای مقبره بسیار جالب توجه است؛ برخی در گوشه‌ای می‌نشینند و دعا می‌خوانند و برخی هم به طواف ضریح مشغولند.

۵. چهل ستون را ببینید و در فضای سلطنتی آن قدم بزنید

جاهای دیدنی اصفهان - چهل ستون

چهل ستون یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است. کاخ چهل‌ ستون در غرب میدان نقش جهان قرار دارد. این مکان دیدنی که از کاخ‌های سلطنتی دوره‌ی صفوی است در سال‌های دهه ۱۶۰۰ میلادی تأسیس شده. شاه‌عباس دوم، آن را تکمیل کرده و به‌عنوان مکانی برای پذیرایی از مهمانان ویژه‌ی خود از آن بهره می‌برده است. این بنای دیدنی ۲۰ ستون دارد که با انعکاس تصویرشان در حوض بلند مقابل عمارت به چهل ستون بدل می‌شوند.

hsi بازدید : 36 شنبه 21 فروردین 1400 نظرات (0)

جاهای دیدنی اصفهان برای آن هایی که به دنبال بازدید از آثار تاریخی اند؛ به باغ و بوستان علاقه دارند؛ شکم گردی را جدی می گیرند و کل گردشگران ایران و جهان جذاب است. این پایتخت فرهنگی کشور چنان شاخص و جهانی است که همه گردشگران برای دیدن آن ها برنامه ریزی می کنند.

جاهای دیدنی اصفهان، پایتخت فرهنگی کشور، چنان شاخص و جهانی است که گردشگران سرتاسر جهان برای دیدن آن برنامه ریزی می کنند. اصفهان شهری است که هر ایرانی باید دست کم یک بار ببیند و یک بار دیدن همانا و بارها و بارها به اصفهان رفتن همانا. نصفِ جهانِ زیبا با جاهای دیدنی و تاریخی خوش رنگ و لعاب و گنبدهای فیروزه ای اش از گردشگران دلبری می‌کند. اصفهان شهر درخت ها و باغستان های متعدد است. اصفهان شهر منارجنبان است؛ شهر میدان نقش جهان. امروز با تورگردان همراه باشید تا به معرفی جاذبه های اصفهان بپردازیم. شمارش این جاذبه ها کار آسانی نیست پس تمنا داریم ما را در این مهم یاری رسانید. 

 

میدان نقش جهان و جاذبه های آن ( بازار قیصریه؛ عالی قاپو؛ مسجد امام؛ مسجد شیخ لطف لله)

پل های اصفهان ( سی و سه پل؛ پل خواجو و... )

کوشک باغ های اصفهان (هشت بهشت؛ چهلستون، تالار اشرف و...)

جاهای دیدنی و تاریخی اقلیت ها در اصفهان (محله جلفا و کلیسای وانک، آتشگاه اصفهان )

مناطق طبیعی و پارک ها در اصفهان ( باغ پرندگان؛ تونل آکواریوم؛ کوه صفه؛ کویر ورزنه و...)

مراکز خرید اصفهان (سیتی سنتر؛ بازار گل و گیاه؛ بازار موبایل؛ مجتمع پارک؛ ارگ جهان نما و... ) 

مساجد اصفهان (مسجد جامع اصفهان؛ مسجد حکیم؛ مسجد علی قلی آقا؛ مسجد سید و... )

سایر مکان های تاریخی اصفهان (منار جنبان؛ تخت فولاد؛ مدرسه چهار باغ؛ مقبره علامه مجلسی؛ آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی )

کاروانسراهای اصفهان (کاروانسرای مادر شاه؛ کاروانسرای سفیدآب و... )

غذاها و رستوران های اصفهان

 

جاهای دیدنی اصفهان. هتل عباسی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان به عنوان شهری باستانی با میراث عظیم تمدنی و فرهنگی نزد گردشگران ایرانی و خارجی شناخته شده است. اصفهان در گذر زمان نام های مختلفی به خود دیده است. ریشه نام امروزی این شهر به اسپهان برمی گردد که در دوران ساسانیان شهری مهم بوده است. امروزِ نیز این شهر یکی از ایستگاه های مهم ایران محسوب می شود. اصفهان که سومین شهر پرجمعیت کشور است از منظر اقتصادی یکی از قطب های اقتصادی و صنعتی به شمار می آید. در دوران صفویه پایتخت و مرکز قدرت سیاسی این سلسله بوده است. از دوران پیشا اسلامی آثار کمی به جای مانده و اکثر دیدنی های آن متعلق به عصر صفویه است. 

برخی از جاذبه های تاریخی تور اصفهان را به صورت مختصر معرفی می کنیم.

 

hsi بازدید : 28 شنبه 21 فروردین 1400 نظرات (0)

چهارباغ اصفهان را به عنوان جاذبه‌ای مسرت‌بخش و روح‌افزا، در مرکز استان اصفهان واقع در مرکز کشور ایران مشاهده می‌نمایید. در دل خیابان باصفا و دل‌انگیز چهارباغ اصفهان که چهارباغ صفوی نیز نامیده می‌شود، سه بخش اصلی قراردارد. حالا بهتر است در ادامه شما را به شناختی دلگشا از خیابان چهار باغ شهر اصفهان، تاریخچه این خیابان جذاب، جاذبه‌های چهار باغ، عللی بر عدد چهار در نامگذاری خیابان چهارباغ عباسی، قدمت آن و همچنین جاذبه‌های پیرامون خیابان آشنا بسازیم. آنگاه اطلاعاتی از شهر توریستی و گردشگری اصفهان، سوغاتی‌های آن، انواع غذاهای خوشمزه، نظریه کارشناسان در رابطه با چهار باغ عباسی، شناختی از بخش‌های خیابان چهارباغ اصفهان و راههای دسترسی به آنها را در این شهر دوست‌داشتنی ارائه دهیم. آنگاه شما، لذت دیدار از جاذبه گردشگری چهارباغ اصفهان را به اوج برسانید.

در‌واقع این خیابان سرسبز و مفرح را‌، در اصفهان متشکل از چهارباغ عباسی‌، چهارباغ بالا و چهارباغ پایین می‌بینید. همچنین می‌توانید چهار باغ (چارباغ) را در جنوبی‌ترین نقطه شهر اصفهان، یعنی دروازه‌دولت مشاهده نمایید که تا میدان شهدا امتداد می‌یابد.

چهارباغ
چهارباغ

خیابان هیجان‌انگیز چهار باغ اصفهان

در این خیابان دل‌انگیز که الگویی تاریخی از در و دیوار آن نقش یسته است، با یک پیاده‌روی جانانه به تخلیه انرژی بپردازید. حتی بهتر است هر چند وقت یکبار، نگاه خود را به قامت بلند درختان چنار با سایه‌های گسترده‌شان بیافکنید. اقتدار تاریخ را در این مکان ببینید. در این نگاه همزمان شاخه‌های خاکستری و صاف را در ارتفاع بالای درختان نارون‌ چهارباغ عباسی مشاهده نمایید. حالا اگر احساس خستگی نمودید، بر نیمکت‌هایی که جهت آسایش شما در فضای باطراوت و نشاط‌‌ ‌آور چهارباغ اصفهان تعبیه شده، بنشینید.

آنگاه نسیم خنک را در زیر سایه درختان سبز رنگ چهارباغ صفوی که کم از پارکی مهیج و شوق‌آفرین ندارد، با سرمستی احساس نمایید. حواس خود را تنها به دور کردن مشکلات زندگی شهری از  اندیشه معطوف نمایید. شما به چهارباغ اصفهان آمده‌اید تا لحظات دلپذیری را بگذرانید و به استراخت خود بپردازید. بنابراین از سپری کردن لحظات شیرین در چهارباغ عباسی با گرفتن تصاویر زیبا، نهایت استفاده را ببرید.

جاذبه گردشگری اصفهان (Isfahan)

شهر توریستی اصفهان را در مجاورت رشته کوه رفیع صفه، گسترده بر دامنه‌های شرقی زاگرس به رخ‌نمایی می‌بینید. شهری زیبا که گردشگران را از نقاط مختلف ایران و جهان، با جاذبه های فراوانش به سوی خود فرا می‌خواند. راستی پارک جنگلی و پر از هیجان صفه، در فاصله‌ای نه چندان دور از شهر اصفهان قد‌علم می‌نماید. سپس شما را با استنشاق هوای پاک و جادویی خود، به سر ذوق می‌آورد. آنگاه زمان آن است که شهر اصفهان، چهارباغ زیبایش را به نمایش بگذارد یا با افتخاری تاریخی از معروفیت سی و سه پل افسانه‌ای خود تا زمزمه آبهای زلال زاینده‌رود در هنگامه پر‌آبی سخن بگوید. حتی از کاخ بی‌همتای چهل‌ستون با نقاشیهای زیبایش نباید غافل شوید یا از میدان تاریخی نقش‌جهان با جاذبه‌های گردشگری پیرامونش. صدالبته ‌‌با دیدار از عمارت هیجان‌انگیز تاریخی عالی‌قاپو و دیگر نقاط گردشگری اصفهان، رغبت می‌یابید و لذت بازدید شما افزون می‌گردد.

سوغات و خوراکی‌های اصفهان

در لذت از طبیعت پاک چهارباغ اصفهان که معنای گردشگری را دوام می‌بخشد، خرید سوغات ارزشمند اصفهان را فراموش نکنید. در هوای معتدل و نیمه خشک شهر، به خریدی دلچسب از گز تهیه شده از گز‌انگبین در انواع سکه‌ای، آردی و …، همینطور آب نبات به صورت شاخه یا چوبی با رایحه و طعم متنوع بپردازید. حتی می‌توانید شیرینی سنتی برشتوک، شیرینی کرکی با طعم و لطافت بی‌نظیر و … را نیز تهیه نمایید.

آنگاه براستی  از خرید سوغاتی‌های خوشمزه، لذت ببرید. اما اگر به خوراکی‌ها به عنوان سوغات اعتقاد ندارید، باید به سراغ صنایع دستی بروید. آنگاه در تماشای جاذبه شگفتی‌ساز چهارباغ اصفهان، به خرید از کانون صنایع دستی ایران بپردازید. برترین آثار هنر زیبای میناکاری، خاتم‌کاری با قدمتی به دوران صفویه و آثار پررونق ملیله‌کاری را تهیه کنید. حتی می‌توانید از پارچه‌های قلمکار، قلاب‌دوزی و دیگر صنایع دستی نیز به خریدی دلپذیر اقدام نمایید.

مفهومی بر عدد چهار در چهارباغ

راستی آیا می‌دانید که عدد چهار در نزد ایرانیان قدیم به عنوان عددی مقدس شمرده می‌شد؟

البته جنبه تقدس این عدد به اعتقاد ایرانیان، مبنی بر چهار عنصر حیاتی یعنی آب، باد، خاک و آتش می‌باشد. الگویی نمادین بر چهار عنصری که دور از آلودگی‌ها بوده و نمونه‌ای، در جهت پاکی هستند. حتی می‌توانید نقش بااهمیت این عدد را در ابعاد وسیع هنری در معماری ایران قدیم نیز ببینید. مشاهده می‌کنید که سازه‌هایی نظیر باغ های ایرانی نیز، از این قاعده مستثنی نبوده و ساخت آنها تحت تأثیر این عدد جادویی منشاء می‌یابد.  در خیابان اصلی، چهارباغ اصفهان توسط معبرها و راهها به چهار ناحیه تقسیم می شود. این موضوع با ایده وجود داشتن چهار باغ در محل، دارای تناقض بوده و یکی از شیوه‌های ساخت چهار‌باغ می‌باشد.

hsi بازدید : 74 شنبه 21 فروردین 1400 نظرات (0)

چهارباغ

عدد چهار ، در هنر و معماری ایران باستان بسیار تاثیرگذار بوده است. وجود ۴ عنصر اصلی تشکیل‌دهنده حیات که بر پایه‌ی حکمت ایرانیان شناخته شده و پاک شمرده شده است، برای ایرانیان جنبه‌ی تقدس داشته و نمادین بوده است. از این‌رو بهترین فرم پدید آمده در پلان‌های معماری نیز از ۴ طبعیت کرده و باعث چهار قسمتی شدن حیاط یا صحن تمامی بناهای ایران چه قبل از اسلام و چه بناهای پس از اسلام در ایران شده است. از بناهای تاریخی که از این عدد تاثیر پذیرفته‌اند، باغ‌های ایرانی را می‌توان نام برد. در میان باغ‌های ایرانی، آن دسته از باغ‌هایی که توسط معابر و گذرگاه‌ها به چهار قسمت تقسیم می‌شده‌اند را چهارباغ می‌نامیدند.

چهار باغ

طبق یافته‌های باستان‌شناسی، اولین باغی که در ایران با فرم چهارباغ ساخته شده است، باغ پاسارگاد بوده که به دستور کوروش کبیر بنا شده است. طرح چهارباغ به دو شیوه در باغ‌های ایران اجرا می‌شده است.

چهار باغ

شیوه‌ اول

در این شیوه، باغ را در قالب یک خیابان اصلی که از طول با گذرگاه‌های فرعی به چهار قسمت تقسیم شده است، می‌ساختند؛ مانند چهارباغ عباسی در اصفهان.

شیوه دوم

در این شیوه که نسبت به شیوه‌ی اول، کامل‌تر و دقیق‌تر است، تمامی مساحت باغ را با دو معبر متقاطع به چهار مربع یا مستطیل برابر تقسیم می‌کرده‌اند و در محل تقاطع یک حوض به عنوان عنصر مرکزی می‌ساختند. هر کدام از چهار مربع را هم با معابر متقاطع به چهار قسمت دیگر تقسیم می‌کردند. این تقسیم‌بندی با توجه به مساحت باغ، تا حد ممکن ادامه داشته است؛ مانند باغ گلشن در طبس.

چهارباغ

چهارباغ عباسی

این چهارباغ در واقع مجموعه‌ای از چند چهارباغ است که نام یکی از آن‌ها را بر تمامی مجموعه نهاده‌اند و در اطراف یک خیابان اصلی بنا شده‌اند.

چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا بعد از تعیین اصفهان به عنوان پایتخت در عصر شاه عباس اول و به دستور ایشان ساخته شده‌اند. چهارباغ پایین به دستور رضاشاه پهلوی و با همان طرح چهارباغ صفوی ساخته شده است.

چهارباغ

چهارباغ عباسی از سی‌و‌سه پل شروع می‌شود و به سمت شمال شهر امتداد می‌یابد و چهارباغ بالا نیز از سی‌و‌سه پل شروع می‌شود و به سمت جنوب شهر تا دروازه‌ی شیراز ادامه دارد. در واقع این سی و سه پل است که خیابان اصلی چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی را به یکدیگر مرتبط می‌کند. چهارباغ پایین نیز در امتداد چهارباغ عباسی به سمت شمال شهر ساخته شده است.

چهارباغ

در گذشته جوی آبی از میان خیابان تا زاینده‌رود جریان داشته است و در محل تقاطع‌ها حوض‌هایی نیز ساخته بودند. در خیابان، مسیری خاص برای افراد سواره تعبیه شده بوده است و در دو طرف خیابان درختان چنار به موازات خیابان و در دو ردیف کاشته شده بودند.

چهارباغ

در دوره‌ی صفویه سرتاسر خیابان تا کنار رودخانه پوشیده از باغ‌های باشکوه بوده است که میان امرا برای ساخت عمارت تقسیم شده بودند. البته به عموم مردم هم حق تفریح در باغ‌ها و استفاده از ثمرات آن‌ها را داده بودند. در سمت غرب خیابان، باغ‌های تخت، هشت‌گوشه (هشت بهشت) و تاکستان قرار داشتند و در سمت شرق خیابان باغ‌های بلبل، توت و درویشان قرار داشتند. البته در حال حاضر غیر از باغ هشت‌گوشه مابقی به طور کامل از بین رفته‌اند.

چهارباغ

hsi بازدید : 34 دوشنبه 16 فروردین 1400 نظرات (0)

ارزوئیه یکی از شهرستان های استان کرمان است که در قسمت جنوب غربی آن قرار دارد و یکی از شهرستان های تاریخی آن به شمار می آید. این شهرستان از دو بخش مرکزی و صوغان تشکیل شده و از آب و هوایی گرم و خشک برخوردار است. در این شهر می توانید انواع مختلفی از آثار تاریخی را بیابید که هر یک از آنها تاریخی عظیم را یه دوش می کشند. بسیاری از افراد هستند که به سفرهای تاریخی و دیدار از آثار تاریخی علاقمندند به همین خاطر سعی می کنند به شهرهایی سفر می کنند که آثار تاریخی زیادی دارند. یکی از این شهرها ارزوئیه است که می تواند مقصد مناسبی برای این افراد باشد. اگر شما هم در این گروه قرار دارید حتما به سفر به این شهر فکر کنید و زمانی را به این کار اختصاص دهید. البته باید این نکته را یادآور شویم که اگر تصمیم دارید به این منطقه سفر کنید حتما فصل های خنک سال را برای این کار انتخاب کنید تا از گرمای هوا به دور باشید. از آثار تاریخی این شهر می توان به تپه‌های باستانی یحیی (تپه یحیی)، قلعه تاریخی سلطان آباد، چهارطاقی‌های ارزوئیه و ... اشاره کرد. د این بخش از مجله مستر بلیط در مورد یکی از آثار تاریخی این شهر یعنی تپه یحیی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهیم.

معرفی تپه یحیی

معرفی تپه یحیی

تپه های باستانی که امروزه به عنوان یکی از آثار تاریخی شناخته می شوند زمانی محل زندگی افرادی بوده اند که بر اثر اتفاقات طبیعی یا حوادث انسانی تخریب و در طول گذشت زمان به تلی از خاک بدل شده اند. در شهر های مختلف ایران می توانید از این تپه های باستانی پیدا کنید که دلیل آن نیز قدمت فراوان بسیاری از این شهر ها است. تپه یحیی یکی از این تپه های باستانی است که در شهر ارزوئیه قرار دارد و دارای قدمتی 7 هزار ساله است. گفته می شود این تپه از زمان نو سنگی دارای ساکنانی دائمی بوده است که تا زمان ساسانی در آنجا اقامت داشتند. تپه یحیی یکی از مهم ترین آثار و تپه‌ های کلیدی در باستان ‌شناسی ایران محسوب می شود و با توجه به آثار کشف شده و تأیید بسیاری از مورخان داخلی و خارجی دارای قدیمی ‌ترین کارخانه سفال سازی و قدیمی ‌ترین معدن جهان بوده است. زمانی در این محل دهکده ای قرار داشته است و یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های دائمی بشر به شمار می رود و از 6 سال هزار پیش دارای تمدن بوده است. این منطقه در گذشته محل ارتباطی بین تمدن های میان رودان و هندوچین محسوب می شد، به خاطر همین موقعیت استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. نام دقیق و صحیح این شهر مشخص نشده است و بنابر اشیایی که در این ناحیه پیدا کرده اند این منطقه مهد بسیاری از صنایع و هنر ها بوده است.

https://mrbilit.com/mag/tepe-yahya/

hsi بازدید : 31 شنبه 14 فروردین 1400 نظرات (0)
آشنایی با آواز ابوعطا, شور در موسیقی

آوازهای موسیقی ایرانی

آواز ابوعطا، یکی از آوازهای چهارگانهٔ متعلق به شور در موسیقی امروز(به همراه افشاری، دشتی و بیات ترک) است. ابوعطا با القاب دیگری مانند سارنج (صلحی) و دستان عرب نیز شناخته می‌شود.

 

ابوعطا یکی از آوازهای موسیقی ایرانی است و از ملحقات دستگاه شور دانسته می‌شود. این آواز بر محوریت دستگاه شور است اما شروع آن از درجهٔ دوم شور است و نت شاهد آن درجهٔ چهارم شور است. گوشهٔ حجاز در آواز ابوعطا نقشی کلیدی دارد و اوج آواز ابوعطا در این گوشه اجرا می‌شود. اجرای آواز ابوعطا معمولاً با فرود به محور اصلی دستگاه شور خاتمه می‌یابد.

 

ابوعطا آوازی ایست حزین و درون گرا؛ البته شدت حزن آن در مقایسه با دشتی کمتر است،چنانچه در گوشه حجاز که اوج آواز ابوعطاست این حزن در جایی به دلیل نزدیک شدن به آواز دشتی به اوج خود می­رسد. احساسی که این آواز به شنونده­ایش منتقل می­کند، باعث می­شود که او از جهان بیرون به جهان درون خود پناه برد و به واقع جایگاه زمانی مناسب برای شنیدن این آواز هنگام غروب خورشید یا در انتهای شب است.

 

ریشهٔ نام ابوعطا مشخص نیست؛ این آواز با نام‌های سارنج و دستان عرب نیز شناخته می‌شود و ممکن است با یکی از راگاهای همنام هندی مرتبط باشد. استفاده از آواز ابوعطا در موسیقی بومی ایران بسیار رایج است و بخشی از موسیقی مذهبی نیز در این آواز (به ویژه در گوشهٔ حجاز که حس و حال «عربی» دارد) اجرا می‌شود.

 

آشنایی با آواز ابوعطا, شور در موسیقی

ابوعطا یکی از آوازهای موسیقی ایرانی است و از ملحقات دستگاه شور دانسته می‌شود

 

نام گوشه‌های ابوعطا:

سَیَخی

حجاز

چهارباغ (دارای یک ریتم سه ضربی آهسته است و می‌تواند به عنوان یک درآمد برای گوشه‌ی حجاز باشد.)

گبری (این گوشه در پرده‌های حجاز نیز اجرا می‌شود و دارای یک روند نزولی از درجه‌ی پنجم به نت پایه‌ی شور است. این گوشه معمولاً با اشعاری در بحر هَزَج مُسَدَّس مقصور (بر وزن مَفاعیلُن مفاعیلن مفاعیل) و بیشتر با دوبیتی‌های باباطاهر خوانده می‌شود.)

کرشمه در ابوعطا

دوبیتی در ابوعطا

بسته نگار در ابوعطا

رامِکلی (این گوشه را داریوش طلایی به عنوان گوشه‌ای در ابوعطا دانسته)

hsi بازدید : 40 شنبه 14 فروردین 1400 نظرات (0)

بدون شک در هر شهر و روستایی کوچه ها و خیابان های بی نظیری وجود دارد که هر یک با ویژگی های منحصر به فرد خود، جاذبه بصری فوق العاده ای برای بیننده ایجاد می کنند. اما از میان تمامی مکان های شناخته شده و ناشناخته، ما در این مطلب تعدادی از خیابان های زیبا در شهرهای مختلف دنیا، من جمله ایران را انتخاب کرده ایم که بسیار دیدنی هستند.

از شما دعوت می کنیم برای مشاهده آن ها ادامه مطلب را از نظر بگذرانید. همراهمان باشید.
 
پرتوریا – آفریقای جنوبی 

زیباترین خیابان های دنیا

پرتوریا پایتخت اداری کشور آفریقای جنوبی بشمار می رود

 
پرتوریا پایتخت اداری کشور آفریقای جنوبی بشمار می رود که برخی از خیابان‌های آن در فصل بهار، فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز هستند.
 
شفشاون – شهر آبی مراکش  

زیباترین خیابان های دنیا

 «شفشاون» یکی از شهرهای تاریخی مراکش است

   
«شفشاون» یکی از شهرهای تاریخی مراکش است که بر کرانه ساحل مدیترانه و در جنوب تنگه جبل الطارق واقع شده است. این شهر به خاطر رنگ آمیزی آبی خانه‌ها و ساختمان‌هایش سالانه پذیرای جهانگردان بسیاری از سراسر دنیاست.

 آلبِروبِلو – ایتالیا  

زیباترین خیابان های دنیا

آلبِروبِلو، یکی از شهرهای کوچک کشور ایتالیاست

  
آلبِروبِلو، یکی از شهرهای کوچک کشور ایتالیاست و بیشتر برای سازه‌هایی موسوم به «ترولو» مشهور است. ترولو، کلبه‌های محلی از جنس سنگ و با سقف‌هایی مخروطی‌شکل است که نامش از سال ۱۹۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

hsi بازدید : 30 شنبه 14 فروردین 1400 نظرات (0)

 

اخبار,اخبار اجتماعی

دادرس شعبه سوم دادگاه عمومی بخش چهارباغ از بازداشت چند تن از اعضای شورای این شهر به اتهام فساد مالی خبر داد.

به گزارش مهر، قاضی احمدزاده از بازداشت چند تن از اعضای شورای شهر خبر داد و گفت: پس از انجام تحقیقاتی که در حدود شش ماه به طول انجامید، در روز جاری چند تن از اعضای شورای شهر چهارباغ به اتهام فساد مالی بازداشت شدند.

 

وی همچنین افزود: در این خصوص یکی از معاونین شهردار، چند تن از کارمندان شهرداری و چند تن از اعضای شورای شهر سابق نیز بازداشت شدند و تحقیقات مقدماتی در حال انجام است.

 

دادرس شعبه سوم دادگاه عمومی بخش چهارباغ اضافه کرد: در این پرونده تعداد متهمان بیش از ١٥ نفر است.

hsi بازدید : 36 دوشنبه 25 اسفند 1399 نظرات (0)

تاریخچه ی مدرسه ی چهارباغ اصفهان

مدرسه ی چهارباغ اصفهان مدرسه علوم دینی است که به دستور شاه سلطان حسین صفوی در چهارباغ اصفهان بنا شد. ساخت این بنا در سال ۱۱۱۶ هجری قمری آغاز شده و در سال ۱۱۲۶ هجری قمری به پایان رسیده است. بنای اصلی مدرسه در ۱۱۱۹ انجام یافته و در سال ‌های بعد بر تزیینات آن افزوده شده‌ است. سلطان حسین در ذیحجه ۱۱۱۸ محمدباقر خاتون آبادی را به مدرّسی مدرسه برگزید، اما افتتاح رسمی مدرسه و آغاز تدریس در آن چند سال به تعویق افتاد.

تعداد صفحات : 13

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 126
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 123
  • بازدید ماه : 353
  • بازدید سال : 2,268
  • بازدید کلی : 6,973